RSS Flöde

Ett namn möter perspektiv

Postat den

En fråga. Funderingar. Reflektion. Grammatik. Lärande.

Jag: Kan du skriva mitt namn på ditt modersmål?
Eleven: Hur stavas det?
Jag: Jag vet inte. Det vet du. Jag kan inte ditt modersmål. Skriv som det låter!

Eleven uttalar mitt namn högt. Upprepar det flera gånger.

Eleven: Är det långt u eller långt a?
Jag: Varför undrar du det?
Eleven: Jag måste skriva, det är olika.
Jag: Hur menar du! Berätta!

Ett namn, den här gången mitt namn inleder en diskussion om språk, stavning och grammatik. Eleven berättar och förklarar, pekar på sin skrift. Jag lär mig vad jag ska fokusera på, skillnaderna och likheterna. Det blir ett kontrastivt perspektiv- grammatik. Vi fortsätter med att jämföra språkstrukturer. Inga läromedel, inga fylleriuppgifter. Det är på riktigt.

20120902-104610.jpg

»

  1. Ping: Ett namn möter perspektiv | svenska som andraspråk | Scoop.it

  2. Det är alltid lika roligt att läsa dina inlägg för dom är så annorlunda o udda :)

    Allt lika spännande att titta in till din blogg.

    Svara
  3. Tack! Jag är glad över att jag har läsare :-)

    Svara

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 228 andra följare

