Sparad i Alla inlägg

Lust att lära

Att skapa motivation för lärande och dessutom lärglädje som smittar av sig till alla elever är en utmaning för lärare. Det går alltid att hitta böcker som behandlar och berättar om det som eleverna ska lära sig, efter genomgång är det instuderingsfrågor som hör till texten. Men, det fungerar inte om allting, och- hur roligt blir det? Men framförallt- får eleverna verkligen djupare förståelse som de sedan kan bygga vidare på? Blir det inte en form av reproduktion av något som någon annan har gjort?

Jag tror att eleverna lär sig bäst av att vara aktiva kunskapssökare. Att väcka deras lust och glädje för att lära mer. Och framförallt att lära sig i ett sammanhang så att det blir meningsfullt. Inte att ”mata” eleverna med kunskaper. I skolan lever gamla traditioner fortfarande kvar och traditionella undervisningmetoder kan ibland skymma sikten för att skapa utrymme för moderna fenomen i och utanför klassrummet.

Jag tror att förändringsprocessen har börjat. Att många lärare blandar gamla undervisningsmetoder med nya inslag av dagens teknik med utgångspunkt från elevernas intressen och behov samt vilken lärstil som passar eleven. Jag vill helst tro det eftersom det är skolans ansvar att det blir lärprocesser och att de då helst blir lustfyllda. Inte att organisationen av lektionen hindrar elevens lärande.

Lärlust. Det tror jag på. Just för att smitta eleverna med lärlust så att lärandet ägs av eleven – och inte begränsas till klassrummet.

Ett gott exempel på lärlust kan du läsa mer om här!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s