Sparad i Alla inlägg

Reformpaket

Nu i efterhand har jag lyssnat på det pressmeddelande som regeringen hade den 8 maj. Pressmeddelandet handlar om att ta fram ett reformpaket mot segregationen i skolan. Fokus ligger främst på nyanlända barn och deras skolgång.

Detta berör mig mycket eftersom jag arbetar i förberedelseklass och tar emot nyanlända barn i skolan. Jag blir glad och förväntansfull över att regeringen äntligen har uppmärksammat skolsystemet och indirekt oss lärare som arbetar med med nyanlända elever. Förutom att vi skapar förutsättningar för att eleverna ska lära sig svenska och klara kraven i det svenska skolsystemet får vi lärare i förberedelseklasser på egen hand bryta ned mål, ordna kartläggingar och ”uppfinna hjulet” om och om igen på skilda håll i landet.

Syftet, med reformpaketet är att skapa förutsättningar för att nyanlända ska nå större resultatframgång i skolan och det är ett gott syfte. Mycket gott och efterlängtad! Men att det tagit regeringen så lång tid att förstå och reagera över dessa svårigheter som ligger bakom skolresultat får mig att fundera över hur segregerade utbildningspolitikerna är från verkligheten. – Men de har väl haft fullt upp med åtgärder som lärarlegitimation efter den bild som de själva har målat upp om skolan.

Jag följer Anna Kaya och har läst hennes blogginlägg om reformpaketet. Där lyfter även hon hur politikerna uttalar sig om ämnet Svenska som andraspråk. Och jag är liksom Anna också hoppfull. Hoppfull på ett ”försiktigt” sätt, tror jag.

Som sagt tycker jag att tanken är god- och att jag är förväntansfull. Men tyvärr kan jag inte säga detsamma om politikernas ordval och retorik i frågan. Jag kan inte låta bli att våndas över vissa ordval Björklund har i sina uttalanden. Ur ett diskursanalytiskt perspektiv gillas inte uttalanden som  ”den förändring vi nu ser i invandringens karaktär utmanar det svenska skolsystemet” . Det visar på ”hotet utifrån” som i förlängingen kommer att utarma ”oss”. Det jag menar är att politikerna i sina uttalanden borde fokusera på hur skolan ska möta de olika behov som uppstår istället för uttalanden som dessa.  Ett annat blogginlägg med analys om dessa olyckliga uttalanden  finns här.

Det heter (som vanligt) att språkbrister i svenska i förlängningen skapar segregation. Jag kan delvis hålla med om det även om jag tror att segregation är mycket mer komplex än så- detta med tanke på alla högutbildade, akademiker från olika länder som i Sverige inte får jobb inom sin utbildning utan istället får jobba som tex. taxiförare

Men vi ska naturligtvis börja med att skapa förutsättningar med språk och kunskap i skolan. Och det bör som resultat av kommande åtgärder göras likvärdigt på alla skolor i Sverige. Men jag hoppas också att regeringen uppmärksammar och lär sig att ta tillvara på de rikedomar som finns i landet, och låter dessa blomma ut.

Kanske vi en dag kan i skolan  arbeta i ”team” med studiehandledare, invandrade akademiker (någon form av utbildning om skolsystemet i Sverige), och modersmålslärare. Kanske att eleverna får möjlighet att examineras i vissa ämnen på sitt modersmål. För kunskaper är väl inte kunskaper på enbart svenska, eller?

En reaktion till “Reformpaket

Kommentera

