Sparad i Alla inlägg, Kulturmöten

Rasism

Jag gillar : ”in med verkligheten i skolan, och ut med skolan i verkligheten”. Jag tror på det. Att det skapar sammanhang och känns meningsfullt för eleverna.

Men.

När jag upptäcker att det utanför ”min skola” finns/förekommer rasism, fördomsfulla uttalanden, kränkningar som beror på föreställningar och tankestrukturer som grundar sig i viljan att assimilera människor. När vuxna har den inställningen.

Då vill jag inte. Inte ta in den verkligheten någonstans alls.

Då vill jag isolera ”min skola”, klassrummet och eleverna. Likt en fågel som som tar in fågelungarna under sina vingar.

Just så vill jag göra. Och förbereda dem så att de en dag kan flyga utan att tappa balansen när de möter dessa kalla, hårda vindar.

Kommentera

