Sparad i Alla inlägg, Kulturmöten

Stolt över sitt… vadå?

Något som jag ofta möter- både skriftlig och muntligt- i samband med elever med utländskt påbrå är:

”Stolt över sitt ursprung”

”Vi ska verka för att eleverna känner stolthet över sitt ursprung”

”Eleverna ska vara stolta över sitt ursprung”

Suck.

Jag ska berätta varför jag suckar. Det första som slår mig är att eleven antagligen inte alls är stolt över ”sitt ursprung” och att vi alltså måste verka-aktivt försöka påverka för att eleven ska känna sig stolt över sitt ursprung. Jag försöker tänka mig in i påståendet. Vad är mitt ursprung och hur kan jag bli stolt över det- och hur synliggör jag denna stolthet? Eller hur ska någon annan få mig att känna mig stolt över vad hen tror är mitt ursprung? Komplext.

Vem bestämmer över vad som är elevens ursprung?  Och varför måste vi hela tiden påminna eleven om att hen har ett annat ursprung- ”men” att hen ska vara stolt över det.

Jag är rädd för att ”stolt över sitt ursprung” bidrar till att vi i skolan skapar ”skyltfönsterkulturer”  där  elever ”tvingas” in till att representera länder, kulturer, traditioner eller ursprung. Eller tvärtom. Det vill säga att vissa individer representerar alla individer som lever i landet.

Jag tror på interkulturellt förhållningssätt. Att globalisera lärandet med kunskap, perspektiv och medvetenhet. Att kodväxla mellan olika sanningar, kulturer, synsätt och se samband.

Med fokus på elevens alla identiteter just nu, oavsett ursprung.

Det tror jag på.

2 reaktioner till “Stolt över sitt… vadå?

  1. Skillnaden mellan då och nu är: då tvingade man människor att bära en davidsstjärna. Idag skall de fostras till att ta den frivilligt, och vara glada i den. Yttre tvång blir inre tvång. Det är en aning perverst, tycker jag.

    Gilla

  2. Jag tror att man måste ”dyka in” i olika formuleringar som man använder flitigt på skolan. Och ställa sig frågor som: Vad säger det här? Hur arbetar vi med det? Hur kan vi se resultat? Vad är syftet? mm… Annars blir det en massa fina formuleringar som egentligen ger ideologiska budskap och förstärker normalitet och avvikelser.

    Gilla

Kommentera

