Sparad i Alla inlägg, ipad

Språkutvecklande arbetssätt med Story Kit

Föregående läsår arbetade förberedelseklassen mycket med Story Kit  (många gånger på elevernas initiativ) som verktyg i språkutvecklingen när de tränade på sin förmåga att kommunicera i tal och skrift. Här delar jag med mig hur vi gjorde.

Story Kit är en gratis- app som finns för Iphone i Appstore, i nuläget enbart för Iphone. Den fungerar ändå bra på Ipad,eftersom det går att ”förstora” (x2) bilden på skärmen. I appen kan man skriva, illustrera, fotografera, infoga bild och spela in ljud. Det går att göra ”böcker” eller enbart enstaka sidor. Arbetssätten jag beskriver nedan går att tillämpa på andra appar, men Story kit blev vårt verktyg. Det är språkutvecklingen som är i fokus, även om verktyget skapade motivation och eleverna efter skoldagen ibland påstod att de enbart ”spelat på Ipad” större delen av skoldagen 🙂

Presentation

Eleverna tar ett kort på sig själv och skriver en presentation. Sedan läser eleven presentationen (för att uttala och ev. upptäcka fel). Högläsningen spelas in. OBS: Vid inspelning upptäcker eleven att texten inte syns, då blir min fråga ”hur kan du göra då?”. Det blir självbedömning och problemlösning som efter några försök att memorera texten slutar med papper och penna där eleven skriver av texten för att kunna läsa upp och spela in. Det blir extra träning i att memorera och skriva, vilket bara är bra!

Eleverna gör samma sak men den här gången skriver de en presentation om en kompis.

Förförståelse: Vi står i ring och tränar att presentera oss själva och varandra muntligt i gruppen, vi läser olika, enkla och lite mer avancerade presentationer som jag har förberett, vi repeterar för att alla elever ska ”smaka” och känna att de kan uttala orden.

Ordkunskap

Eleverna får välja minst tre saker, substantiv (ex: penna, sax, tejphållare ) i klassrummet som de får lägga på sin bänk. Eleven fotograferas tillsammans med sakerna. Sedan får eleverna skriva text till varje substantiv: ”Jag har en penna” ”Jag har en sax”. Vilket sedan högläses och spelas in.

Förförståelse: Vi arbetar med ordkunskap genom att jag väljer X antal substantiv som finns i klassrumssaker beroende på vilken nivå jag anser behövs för att eleverna ska känna att de kan. Jag tar hänsyn till att kanske enbart välja ”en” ord som inte är sammansatt ord, eller blandar ”en”- och ”ett” ord. Vi håller i sakerna och talar om vad vi har: ”jag har en sax”. Nästa steg blir att fråga vad kompisen har: ”jag har en sax vad har du?” därmed får vi in orden i ett sammanhang och vi får in ordföljd alltså grammatik i en konkret situation. Vidare utveckling är att ta med adjektiv. Vi tränar Kims lek med sakerna, och anagram där eleverna får bilda orden med anagram-övning på smartboarden eller manuellt med klippbokstäver. Jag har även ordbilder som sitter på väggen. De får titta och ta hjälp.

Beskrivning

Vid arbete av personbeskrivningar får eleverna tar kort på sig själva. Sedan skriver de en text och spelar in när de läser texten. Nästa steg är att fotografera och infoga ett foto från någon tidning eller från de bilder vi har i klassrummet. De får bestämma vad personen i fråga heter och vad han/hon arbetar med och en beskrivning av hur personen ser ut på kortet. Ex: ”Det här är Alija. Hon är 15 år. Hon är student. Hor har brunt hår. Hon har flätor. Hon har blåa ögon. Hon har en grön luvtröja”. Avslutas med högläsning och inspelning.

Förförståelse: Jag har en genomgång där jag på tavlan (försöker) rita olika ansikten. Att jag ritar är lika roligt varje gång och bidrar till att eleverna hänger med. Efter mitt försök att avbilda/illustrera/rita växer det fram korta personbeskrivningar med olika hårlängder, hårmodeller och kläder. Jag tar hänsyn till att lyfta det som eleverna ska skriva i sina egna beskrivningar senare. Sedan står vi i ring och beskriver oss själva muntligt. Jag eller en kompis hjälper till om någon elev behöver hjälp.

Berättande

Här kan eleverna med fördel arbeta två och två med sin språkkompis (samma modersmål). De får först välja en sekvens av de sekvensbilder vi har i klassrummet. Sedan får de  tillsammans genom samtal lägga bilderna i den ordning de tycker att det blir en ”röd tråd” i berättelsen. Under tiden har de en dator som de använder för att slå upp ord i lexin. Sedan berättar de för mig ungefär vad historien handlar om, bild för bild på svenska med hjälp av lexin. Jag ställer frågor för att utveckla berättelsen med exempelvis adjektiv. Sedan får eleverna arbeta i Story Kit genom att fotografera varje bild och skriva vad de har berättat. De använder sig av Lexin under arbetsgången. När jag har läst igenom berättelsen kan de slutligen läsa upp högt, och spela in den.

Förförståelse: Vi arbetar tillsammans med samma sekvensbilder som jag har kopierat upp till varje par. Vi går igenom varje bild men eleverna är väldigt ivriga och vill helst lägga i ordning med en gång. Därför går vi igenom varje bild i efterhand och upptäcker ev. ologisk ordning på bilderna. Sedan skriver jag det eleverna tycker att det ska stå under varje bild. Tillsammans kan eleverna mycket mer. De limmar bilderna på papper och skriver text till, på datorn eller för han.

Reflektion

Jag har valt att arbeta på det här sättet eftersom det innebär språkutveckling i ett för eleverna meningsfullt sammanhang. Arbetssättet ger rika möjligheter att samtala och kommunicera, lära sig nya ord i ett sammanhang och de får tilltro till sin egen förmåga, som enligt LGR 11 är skolans uppdrag. Eleverna simuleras till kreativitet, nyfikenhet och de får möjligheten att ta initiativ och arbeta självständigt och tillsammans med andra. När vi kopplar upp alla berättelser för att titta, läsa och lyssna på berättelserna via projektorn är det en höjdpunkt som också bidrar till att de lär av varandra. Eleverna är aktiva i sitt lärande och slipper sitta med mekaniska ifyllnadsuppgifter. De skapar istället sina egna uppgifter och det är lättare att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar och nivå. Som forskare i andraspråk förespråkar ska elever främst möta uppgifter som är tankemässigt krävande uppgifter med stigande kognitiv svårighetsgrad. Det ska vara situationsberoende och innehålla ett interaktivt arbetssätt. Andraspråkselever måsta liksom alla elever i skolan inte ”matas” med kunskap utan arbeta med uppgifter där de får vara aktiva kunskapssökare. Det arbetssättet underlättar inte enbart elevernas språkutveckling utan blir också ett verktyg för att formativ bedömning ska genomsyra undervisningen. Vilket underlättar för alla parter!

6 reaktioner till “Språkutvecklande arbetssätt med Story Kit

  1. Hej,
    Vilka otroligt inspirerande inlägg du gör, tack!
    En fråga om appen, kanske du vet om det finns färdiga protptyper på svenska nu ligger det bara förebildstexter på engelska.
    Men i och för sig så är det ju bara att fota av svenska förebildstexter.
    Återigen tack för idéer..
    Camilla

    Gilla

    1. Hej Millan!
      Tack för att du läser, uppskattar och kommenterar- alltid kul att få kommentarer vilket pushar mig att dela med mig! Ja som du skriver kan du själv fota eller skriva/rita. Använder du svenskt tangentbord är det inte några problem. Du kan testa själv först om du vill ha exempel att visa eleverna. Jag gjorde inte det, för det skulle ”låsa” min elevgrupp till att härma mig.

      Lycka till!

      Gilla

Kommentera

