Sparad i Alla inlägg

Invandrare

Det här är en väldigt gammal tidningsartikel som handlar om mina föräldrar och deras situation i Borås när de var nya i Sverige.

Artikeln handlar om en familj men också om de svårigheter som många invandrarfamiljer mötte under 1960-talets arbetskraftsinvandring.

Svårigheter som mina föräldrar inte kunde hantera, eftersom de inte kunde svenska. Min syster på bilden var tolken de hade.

Idag, många år senare skulle vi kunna skriva en ny tidningsartikel. En artikel om invandrare och ”deras” situation, med problem som finns och är en följd av invandrarskapet.

Så länge vi delar upp människor i etnicitet och religion i förhållningssätt och politik kommer invandrare alltid att vara invandrare.

2 reaktioner till “Invandrare

  1. ”Utlänningarnas situation”…vad ska man säga??
    Kommer att tänka på min mormors lärobok spm jag har sparat, och kapitlet om de olika ”människoraserna”. Det är ett stort tanke-arv som ska gås igenom och vädras…

    Gilla

  2. Fatta vad bra vi har det…….ändå så gick det såååå bra för er familj. Jag tyckte det var jätteintressant och ”kult” att läsa. Det påminde mig om några baracker där min mammas vännina bodde som ny i Linköping på 60-talet. Den familjen kom från Italien och det var då SAAB behövde arbetskraft. Flaggan i topp för alla invandrade!
    Kristina

    Gilla

Kommentera

