Sparad i Alla inlägg

Mitt val till #twingel

En kollega från mitt utökade kollegium Twitter, Karin Brånebäck har startat #twingel vilket innebär att alla som vill delta väljer en låt, ett videoklipp för att uttrycka sig. Alla val har Karin samlat här.

Mitt val handlar om skolan. Så klart. Men inte skola som substantiv- utan som verb. När lärare ska skola barn. Och själva ”skolningen” skymmer sikten för lärande eftersom det uppstår en form av hierarki på egenskaper och ”sätt att vara”.

Låten är ”Another brick in the wall” med Pink Floyd. Jag dissar alltså skola som verb. När man ska ”skola in” barn i någon form av mall bestämd av… ja… vem…?

Näe då säger jag som eleverna i klippet:

”Hey! Teachers! Leave them kids alone!”

Jag har valt min #twingel. Här är den:

Kommentera

