Sparad i Alla inlägg, IKT

Instagram, lärande och forskning

De mobilregler som finns på många skolor idag konstruerar en syn som visar på att mobilen inte kan användas till lärande. Det är en traditionell syn på mobilens existens på skolor vilket kanske förstärks av rädslan för oönskade filmningar och fotograferingar.

Men mobila tjänster i kombination med mobiltelefonen används alltmer på ett konstruktivt sätt. Från att ha varit konsumenter tar vi nu steget ut till att vara producenter. Vi delar med oss, kommunicerar och lär av varandra. Som student på ett distansprogram har detta blivit en självklarhet. Vi samarbetar i grupp, via sociala medier, kommunicerar via vår app som vi har i våra mobiltelefoner. Vi skriver inlämningsuppgifter på Google docs, förbereder presentationer på Prezi, tittar på intervjuer via Youtube. Vi interagerar och producerar tillsammans- vi lär med och av varandra.  En intressant studie som vi i gruppen har tagit del av handlar just om mobilen, sociala medier och lärande.

Naturhistoriska museet i Göteborg och Göteborgs Universitet är delaktig i en studie där de undersöker hur mobila tjänster och sociala medier samverkar för kommunikation, interaktion och lärande. I studien framkommer formellt/informellt lärande- att vi inte bara lära oss i skolan.

Besökarna till Museet använder Instagram för att dela med sig – en form av dokumentation som Naturhistoriska uppmärksammade och det var just detta som bidrog till att de blev nyfikna och ville undersöka hur besökaren dokumenterar sitt museibesök och vad det spelar någon roll i lärandet.

Alexandra Weilenmann är forskare i projektet och hon berättar att besökarna ompaketerar och delar med sig av sin egen upplevelse. Med det här projektet utvidgas dialogen utanför museets väggar.

222 Instagram bilder är analyserade och 14 besökare intervjuade. Studien fortsätter och det ska bli spännande att ta del av den när den är klar. Kanske är det just producenterna (i detta fall besökarna till museet) som behöver komma till tals för att vuxenvärlden i skolan ska se möjligheterna med lärande via sociala medier, då kanske muren kring traditionellt lärande inte skymmer sikten för framtidens lärande!

En kort film om studien:

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s