Sparad i Studiehandledning

Valla jag förstår! – studiehandledning i mitt klassrum

– Fröken jag förstår, valla jag förstår!
– Vad bra, kan du berätta vad du förstår?

Jag arbetar med en grupp elever som är nya i Sverige och nya i språket. Den ständigt växande gruppen har medfört att vi numera är flera lärare som arbetar tillsammans med eleverna. När man är fler som arbetar tillsammans blir det också att man reflekterar ”högt”, det vill säga att man sätter ord på hur man gör vissa saker, varför man gör det och den pedagogiska tanken bakom.

Något som jag har reflekterat en hel del över är hur jag tänker kring studiehandledningen på elevernas modersmål, som sker i klassrummet. Jag använder sällan studiehandledaren som tolk för vad jag har att förmedla. Inget ont om att använda studiehandledaren som tolk, för visst behövs det med. Men jag har en pedagogisk tanke i mitt försök att inte göra det, eftersom avsaknaden av ”tolk” utmanar min pedagogik och didaktik och inte minst elevernas lärande.

Jag försöker oftast att inte använda studiehandledaren som tolk för vad jag undervisar i. Det kräver att jag måste förstärka tal- och skiftspråket i svenska med kroppsspråk, bilder och filmer. Men studiehandledaren tolkar däremot vad eleverna har att berätta. Det vill säga, jag ställer frågor för att ta reda på elevernas förförståelse, vad eleven förstår och eleven återberättar på svenska eller på sitt modersmål. Studiehandledaren tolkar eller fyller sedan i elevens berättelse för mig, och inte tvärtom. Att säga ”valla jag förstår” (eller ”jag förstår”) räcker inte.

Att inte använda studiehandledaren som tolk i undervisningen ställer högre krav på både lärare och elever. Det kräver att man som elev lyssnar och är engagerad i vad läraren har att berätta och medför (tänker jag) att eleven inte hamnar i en bekvämlighetszon och tänker- jag kommer ändå få det här översatt för mig. Det ställer visserligen högre krav på lärarens pedagogik och didaktik, men skapar i sin tur lärsituationer där eleverna är aktiva.

Att ha studiehandledare som stöd i elevernas lärande är en enorm tillgång. Det ser olika ut beroende på förutsättningar och behov. En tillgång som ska individanpassas. Vi behöver tänka på hur vi använder oss av studiehandledningen, för elevernas lärande.

Läs gärna publikationen om studiehandledning från Skolverket.

20131112-190439.jpg

2 reaktioner till “Valla jag förstår! – studiehandledning i mitt klassrum

Kommentera

