Sparad i Alla inlägg

Språkutveckling med skönlitteratur!

Skönlitteraturen har alltid varit ett uppskattat arbetssätt i min undervisning av elever som är nybörjare i svenska. Dock är det inte skriftspråket vi börjar med utan det är illustrationerna. Samtalet kring illustrationerna blir ingången till texten.

Det är ju knappast så att jag kan be eleverna skapa inre bilder av texter jag läser, när eleverna är i början av sin språkutveckling i svenska och texten är på svenska. För hur vore det om någon läste en text för dig på ett helt främmande språk och bad dig sedan skapa inre bilder – som du dessutom skulle berätta om på det nya språket? Vi börjar alltså inte med texterna, utan med bilderna och därav är illustrationerna av stor betydelse. Många gånger har jag använt mig av dokumentkameran för att visa illustrationer i böcker vi läser, detta för att alla elever ska få chansen att se bilderna. Att springa runt med en bok i klassrummet för att alla elever ska kunna se bilden som vi utgår från, tycker jag stressar både mig och eleverna. MEN så har jag ju upptäckt E-biblioteket och börjat använda mig av e-böcker! För att läsa mer om hur man kan ladda ned och använda böcker i Ipad titta in här.

Samtal före, under och efter läsning

Jag har främst använt e-boken i helklass. Efter att jag lånat boken, kopplar jag upp paddan till Smartboarden med en adapter, öppnar boken i läsaren Blufire Reader. Sedan utgår vi från illustrationerna, jobbar med bildpromenader där vi bygger samtalet på från vad eleverna ser.

Tillsammans pratar vi, tillsammans kan vi så mycket mer svenska och eleverna får draghjälp av varandra. Vi förstärker och kompletterar med vårt kroppsspråk, i kampen av att kommunicera och göra sig förstådd.

  • vi samtalar om illustrationerna genom att säga: jag ser…
  • vi samtalar om vad det vi ser i illustrationerna och vad de heter på språk som finns representerade i klassen, vi upptäcker likheter mellan språk, och skillnader…
  • eleverna förutspår vad boken handlar om, vad som ska hända- utrycker det på talspråket och/eller kroppsspråket
  • jag läsberättar (om texten är för avancerad för nybörjare) och/eller läser
  • ibland jobbar vi med texten i boken parallellt eller så kommer texten in i ett senare skede, beroende på elevgrupp och hur avancerad texten är

Efter boken är ”läst” får eleverna arbetar vi på olika sätt.

  • påståenden från innehållet som de ska besvara med svaren sant/falskt (jobbar enskilt, par eller grupp)
  • återberätta handlingen med egna ord, där jag skriver- eller att eleverna skriver med talsyntes för att få höra bokstavsljud, ord och meningar
  • lägga bilderna i kronologisk ordning med tidsord; tidsord som först, sedan, efteråt, efter det, till sist

Med skönlitteraturen som läromedel skapas tillfällen för språkutveckling i ett meningsfullt sammanhang med utgångspunkt i illustrationerna. I litteraturen är bilderna väldigt viktiga och det är just bilderna som öppnar upp för samtal med mina elever som är nybörjare i svenska. Samtalet kring bilderna skapar förförståelse för texten. Texter som eleverna har lättare för att förstå efter våra samtal kring illustrationerna. Sedan är ju bildanalys en viktig del i arbetet som också höjer den kognitiva nivån, att kunna analysera bilder, tolka dessa och förutspå är strategier som eleverna har användning av i andra ämnen. Läsupplevelsen och läsglädjen på elevernas andraspråk hoppas jag ökar när vi arbetar med skönlitteratur.

En reaktion till “Språkutveckling med skönlitteratur!

Kommentera

