Sparad i Alla inlägg, Modersmål

En komponentrapport bearbetas på elevernas modersmål

Elever som är nya i Sverige och svenska skolan har arbetat med Fotosyntesen i biologi .

Det är en grupp med elever med olika skolbakgrund inskrivna i skolår 4-6. Arbetet är också en del i att observera vilka förkunskaper eleverna har med sig i ämnet.

Att jag inte talar elevernas modersmål samt att studiehandledningen är begränsad ställer krav på hur kunskapen ska bearbetas. Ingången till kunskap i ämnet har inneburit att vi har tittat på och analyserat bilder och filmer. Vi har också ställt hypoteser inför undersökningar, sått frön och under alla olika moment samtalat om vad en växt behöver för att kunna växa. Samtalet och talspråket kring bilderna och filmerna har varit ingången till det ämnesspecifika språket i biologi.

Texten bearbetas även på elevernas modersmål som ingång till ord och begrepp på svenska. Vi har tillsammans skrivit en enklare komponentrapport med utgångspunkt i blommans olika delar och dess funktion. Se bilder nedan:

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

Annonser

5 reaktioner till “En komponentrapport bearbetas på elevernas modersmål

  1. Fund på att du inte har så mkt studiehandl. Hade studiehandl översatt texten före o så tittade ni på detta under arbetet samt anv kroppsspråk o bilder för resten eller? För visst är det helt nyanlända elever?/Suzanne

    Gilla

    1. Ja, Suzanne det är helt nyanlända elever! Vi jobbade mycket med bilder och filmer, samt att jag hittade filmer på elevernas modersmål. Vi samtalade om vad människan behöver för att växa och vad en växt behöver- det blev riktigt tydligt då 😉 Vi har också sått frön och experimenterat på olika sätt genom att utesluta vatten, solljus, jord, värme. Jag skrev texten utifrån vad vi hade samtalat om på lektionen, studiehandledarna översatte texten innan lektionen. Eleverna kunde mycket innan de mötte texten. Sedan ritade vi så fick de genom samtal med studiehandledaren berätta vad de lärt sig. Det har gått riktigt bra 😉

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s