Sparad i Alla inlägg

Vårt bidrag till läslyftet- skönlitteratur med nyanlända

Att samtala före, under och efter läsning är ett sätt att bygga broar mellan elevens förkunskaper och textens innehåll. Tillsammans med mina elever på Trollhättans mottagningsenhet Välkomsten har vi haft förmånen att visa hur vi jobbar med skönlitteratur. Skolverket har filmat oss vilket du kan läsa mer om i ett tidigare inlägg: Besök av Skolverket.

Filmen finns på Skolverkets Läs- och skrivportal och i modulen som heter ”Samtal före, under och efter läsning”,  finns det flera undervisningsfilmer samt en samtalsfilm. Modulen bygger på en text med titeln: ”Samtal före, under och efter läsning” som Anna Kaya och Monica Lindvall har skrivit. En mycket läsvärd text om hur man kan arbeta språk-och kunskapsutvecklande med nyanlända med arbetssätt som jag tycker passar alla elever. Ta gärna del av Anna Kayas inlägg där hon beskriver text och filmer i ett inlägg. 

Under besöket, det vill säga när vi blev filmade jobbade vi med boken ”Sagan om det röda äpplet” författad av Jan Lööf. Medverkande elever är nya i Sverige och nya i svenska skolan. De flesta har varit i Sverige mindre än två månader. Några hade varit i klassen i fyra dagar 🙂

Det vi gjorde under filmen var:

  • Bildpromenad på svenska, modersmål och kroppsspråk med samtal om vad vi såg, och där eleverna utifrån bilderna förutspådde vad som skulle hända.
  • Eleverna fick sedan i grupp bearbeta bilder från boken där de fick lägga handlingen i rätt ordning. Dessa bilder samlades sedan på tavlan med tidsord som vi arbetar med när vi återberättar en händelse. I bildsekvenserna fanns det informationsluckor som krävde att man behövde kommunicera med varandra.
  • Eleverna fick skrivna påståenden från handlingen där de i grupp fick ta ställning om det var sant eller falskt.
  • Att använda sig av översättningsverktyg om man inte förstod eller för att göra sig förstådd.

Här är vår film

Annonser

3 reaktioner till “Vårt bidrag till läslyftet- skönlitteratur med nyanlända

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s