Publicerad i Alla inlägg

I mitt klassrum: Berättarfamiljen, klassens utflykt

Berättarfamiljen- klassens utflykt

Eleverna i Förberedelseklassen har varit på en utflykt, i skridskohallen där de har fått prova på att åka skridskor. Min uppgift som SVA-lärar för nyanlända elever i Förberedelseklass (årskurs 3-5) var att i efterhand ta reda på så mycket som möjligt om utflykten och med utgångspunkt i utflykten arbeta språkutvecklande. Eftersom jag själv inte var med under utflykten fanns det väldigt mycket att ta del av, nyfiken som jag är 🙂

Syfte, centralt innehåll och kunskapskrav i ämnet SVA

Syfte

Genom undervisningen i ämnet svenska som andraspråk ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
  • välja och använda språkliga strategier
  • urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer

Centralt innehåll

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Kunskapskrav för betyget A i slutet av årskurs 6

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation. I enkla texter kan eleven använda grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet på ett väl fungerande sätt. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.

Förberedelser

I det här upplägget har vi använt oss av de planeringsmodeller som finns att skriva ut i tillhörande DVD till  Låt språket bära. Genrepedagogik i praktiken av Britt Johansson och Anniqa Sandell.

Inför lektionen förbereder jag upplägget med mallar som översätts av våra studiehandledare på skolan. För att fräscha upp mitt minne läser jag  även igenom exempeltexten och gör sedan en digital mall på Notebookprogrammet för smartboarden utifrån mallen nedan. Jag infogar bilder till varje fråga i mallen-  bilder som passar just den här utflykten. Tanken är att använda den digitala mallen och skriva direkt i mallen, kombinerat med talsyntes. Tanken är att skriva det vi kommer fram till i samtal med eleverna. Jag väljer att samla allt jag ska använda i en Notebookfil; bilder, mall och länkar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Arbetsgång

Vi utgår från att samtala om vad eleverna har gjort. Med den förberedda Notebookfilen tittar vi gemensamt på Smartboarden. Den här gången har jag inte några interaktiva övningar. Eftersom jag heller inte har några foton från elevernas utflykt har jag valt att infoga andra bilder som stöd för eleverna när de ska berätta om sin utflykt. Vi arbetar tillsammans eftersom eleverna fungerar som resurs för varandra, de kan mycket mer svenska tillsammans och de tränar på att lyssna och kommunicera. De tränar alltså på att förstå och göra sig förstådd- och det är just i den kampen språkutveckling sker.

Muntlig aktivitet

Vi pratar om utflykten där jag stöttar upp med frågor för att eleverna ska träna sig i att berätta i kronologisk ordning och med röd tråd. Vi samtalar om:

  • utflykten
  • utrustning man behöver för att åka skridskor
  • hur svårt det kan vara att åka och att ”bromsa”
  • vad man behöver göra för att bli bättre- träna, träna, träna- som att lära sig svenska uttrycker en elev
  • hur en vuxen/kompis kan stötta för att man ska kunna åka
  • känslor

Skriftlig aktivitet

Vi fokuserar på orientering och tränar på att kunna återge ett händelseförlopp med en tydlig orientering med händelser och kommentarer som uttrycker tankar och känslor kring utflykten. Jag väljer att stötta och ändra i texten i den grad så att eleverna ändå känner att de ”äger” texten.

  • vi tittar på frågorna- vad ska en återgivande text innehålla?
  • vi granskar textens uppbyggnad och tillhörande bilder som illustrerar frågorna
  • vi diskuterar vad som ska skrivas, ska vi skriva klockslag eller räcker det med skriva vilken dag på frågan ”när?”
  • vi enas om formuleringar, utvecklar, rättar språkliga missförstånd, förtydligar
  • vi bearbetar skriftspråket muntligt, med kroppsspråket och lexikon på nätet

Detta bildspel kräver JavaScript.

När texten känns klar och vi har läst den tillsammans några gånger skriver jag ut texten.

Nu fortsätter vi i Notebookfilen genom att titta på filmer med skridskoåkning på Youtube. Vi diskuterar på vilka sätt skridskoåkning finns, sportgren, intresse, fritid, musikal mm. Eleverna uppskattar verkligen filmsnuttarna. De samtalar och diskuterar. I Disneys musikal försöker de att känna igen sagofigurerna från det sagotema vi har jobbat med tidigare. De funderar på om de kanske ska satsa på en karriär inom sporten.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Nästa pass får eleverna texten vi skrev gemensamt. De läser och skriver texten på Ipaden, i appen Skolstil 2, de lyssnar på bokstäver, ord och meningar. De får sedan illustrera till texten. De väljer att illustrera när de åker skridskor, jag uppmanar dem till att skriva en pratbubbla till med vad personen som åker skridskor skulle kunna säga.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vi sätter upp texter och bilder på klassrumsväggen. De läser gärna texterna flera gånger! Ett tips är att eleverna även kan träna på att placera den färdiga texten sönderklippt  i ”rätt ruta”. Då tränar de förmågan att bygga upp en text i kronologisk ordning samt att besvara rätt ”fråga” i mallen.

Det var en liten del av hur vi arbetar i Mitt klassum 🙂

Kommentera gärna med tankar, tips och idéer!

 

Lämna en kommentar